Mazda MX-5 Miata

Mazda MX-5 Miata Classic 2002 1,6L

Basfakta

Motor:  Mazda MX-5 Miata Classic 2002 1,6L
Längsmonterad rak 4-cyl med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,4. Borrning/slag 78/83,6 mm, volym 1597 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 134 Nm vid 5000 r/min.

Mazda MX-5 Miata Classic 2002
Mazda MX-5 “Miata” Classic 2002

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar, dubbla triangellänkar samt krängningshämmare fram och bak. Längsgående aluminiumram förbinder framvagn och bakvagn.

Styrning
Kuggstång, servo, styrdämpare. Vändcirkel 9,2 m.

Bromsar
Skivbromsar, ventilerade fram. Låsningsfria.

Mazda MX-5 Miata Classic 2002
Mazda MX-5 “Miata” Classic 2002 Motor original

Hjul/däck
Lättmetallfälgar, fälgbredd 6 tum. Däck 195/50 R15.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 227, längd 398, bredd 168, höjd 123, spårvidd fram/bak 142/144. Tjänstevikt 1159, maxlast 94. Bränsletank 50 liter.

Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 9,7 s, toppfart 191 km/h.

Förbrukning*
Blandad körning 0,81 l/mil, stad 1,08 landsväg 0,66.

*Tillverkarens uppgifter

Mazda MX-5 Miata Classic 2002 orginal
Mazda MX-5 “Miata” Classic 2002 interiör orginal

Tillbaka till rötterna

Mazda Miata har blivit tonåring. Till kalaset kommer en nedtrimmad snikmodell som anknyter till första versionen.

Tänk om alla Mazdas bilar blivit sådana fullträffar som MX-5 Miata, då hade nog företaget inte ägts av stora Ford i dag. För sällan har väl någon bil fått ett sådant mottagande som Miata den där februaridagen på Chicagosalongen 1989. Konceptet var så enkelt att vilken tillverkare som helst hade kunnat bygga bilen men det var bara Mazda som vågade. De hade skapat en klassisk tvåsitsig folksportbil med mer väghållning än motor och högre uppmärksamhetsvärde än pris. En bil som var kul att köra från första metern, oberoende av om föraren hade en egen racerbana till sitt förfogande eller bara var på väg till videobutiken. Låg vikt i det närmaste perfekt fördelad mellan fram- och bakaxlar, väl genomtänkta hjulupphängningar, god vridstyvhet, snabb styrning, låg tyngdpunkt samt bakhjulsdrift – en kombination som gav roliga, lagom spännande vägegenskaper.

Mazda MX-5 Miata Classic 2002 Motor upppiffad
Mazda MX-5 “Miata” Classic 2002 Motor uppiffad

Formen var minst sagt klassisk – närapå en direkt kopia av 1960-talets Lotus Elan – men det var få som opponerade sig. Till och med 1,6-litersmotorn såg hel rätt ut med sin ventilkåpa i aluminium som tydligt visade att det var fråga om dubbla överliggande kamaxlar.

Miatafebern blev snabbt ett begrepp och från USA, första exportmarknaden, rapporterades det om slagsmål hos Mazdahandlarna. Första året tillverkades 45000 MX-5, 1990 fördubblades siffran och ändå sågs ingen mattning i efterfrågan. Det rådde ingen tvekan om att detta var en efterlängtad bil.

Tretton somrar efter introduktionen är modellen fortfarande i stort sett oförändrad. Motorerna har blivit starkare med åren, utrustningslistan längre och 1998 ersattes popupstrålkastarna av ”riktiga” samtidigt som karossen gjordes om en aning, liksom inredningen. Förra året ändrades fronten ytterligare och fick lite mer attityd. Samtidigt har Miata blivit tyngre och dyrare.

Ny för i år är en nedbantad modell med tillnamnet Classic, en beteckning som i vanliga fall brukar betyda att slutet är nära för en bilmodell. Men dagens Miata ska inte att ersättas än på flera år, namnet har den fått ”…för att fira att Mazda MX-5 nu sålt i över 600000 exemplar…” enligt svenska importören. Sanningen är nog snarare att toppmodellen Sport börjar bli lite för dyr med sin prislapp på 229500 kronor, det behövs en inropare.

Mazda MX-5 Miata Classic 2002 interiör uppiffad
Mazda MX-5 “Miata” Classic 2002 interiör uppiffad

De goda nyheterna är att Classic är 21 kg lättare och 45000 kronor billigare än Sport, de dåliga är att den är sämre utrustad och 36 hästkrafter svagare.

Classicupplagan har nämligen samma 1,6-litersmotor som fanns i MX-5 de första åren, enda skillnaden är att den numera är på 110 hästkrafter mot 116 i ursprungsversionen. 1,6-litersmotorn är i dagens tappning dessutom en tämligen platt figur. Den måste varvas hårt för att ge något i utbyte men inte ens på höga varv vaknar den till riktigt. Inte heller ljudupplevelsen bjuder på några rysningar av vällust. Kraften räcker fint i vardagslag men omkörningarna tar ofta längre tid än man trodde och kräver både en och två nedväxlingar.

Tur då att spänsten i chassit finns kvar. När vi flänger fram längs välbekanta sörmlandsvägar bevisar MX-5 återigen att körglädje inte behöver handla om hästkrafter utan att ett exakt och alert uppträdande på vägen är så mycket viktigare. Det behöver inte ens gå särskilt fort för att det ska vara kul.

Okej, jag är kanske part i målet. Med på resan har vi en tio år äldre modellbroder, min egen MX-5 1,6 från 1992. Jag köpte den förra året och har sällan trivts så bra med en bil. Den ger och ger utan att kräva särskilt mycket i gengäld.

Skillnaderna mellan de två kan bara hittas på detaljnivå, uppträdandet och känslan är den samma. Motorn i den gamle har ett maffigare insugs- och avgasljud och är lite mer spetsig till karaktären. I gengäld är kraften aningen sämre på låga varv. 14-tumshjulen greppar inte riktigt lika bra i böjarna men så spårar heller inte den äldre bilen lika mycket som den nya med bredare 15-tummare.

Mazda MX-5 Miata Classic 2002 uppiffad
Mazda MX-5 “Miata” Classic 2002 uppiffad med vänner i Norrköping

Trots att 1,6 Classic är en snikmodell har den skaplig utrustningsnivå. Här finns exempelvis ljudanläggning, fjärrstyrt centrallås, elhissar, elspeglar samt glasbakruta med elvärme, saker de första 200 Miatakunderna bara kunde drömma om när de fick sina bilar på försommaren 1990.

Därmed inte sagt att MX-5 blivit någon komfortvagn med åren, känslan är fortfarande lika primitivt rå på många punkter. Med den tunna suffletten uppfälld infinner sig klaustrofobin och det blir tydligt hur bullrig bilen är. Längre sträckor på motorväg ger öronsus i flera timmar efteråt men avsaknaden av inställningsmöjligheter på förarplatsen gör ändå att man måste stanna ofta och sträcka på benen. Ratten går inte ens att ställa i höjdled och stolen går inte att tippa i vare sig fram- eller bakkant. Stolarna i dagens upplaga är betydligt bekvämare än i ursprungsversionen, större och med bättre stöd. Problemet är att några viktiga centimeter gått till spillo, man får finna sig i att sitta något högre och lite längre fram.
Det fjuttiga bagageutrymmet har blivit aningen bredare men samtidigt grundare med åren och i sittbrunnen är det fortfarande inte särskilt väl sörjt för småprylar.

Mazda MX-5 Miata Classic 2002 uppiffad, med vänner i Norrköping
Mazda MX-5 “Miata” Classic 2002 uppiffad, med vänner i Norrköping

Åren börjar utan tvekan märkas i MX-5, det finns åtskilliga konkurrenter som slår den vad gäller effekt, komfort och inte minst uppmärksamhetsvärde. Samtidigt är det ingen som ännu lyckats få till samma utsökta mix av förarbelöning i varje stund, prisvärdhet och bekymmerslöshet som Miata bjuder på.
1,6 Classic framstår som väl tamt bestyckad men erbjuder samtidigt enormt mycket för de 184500 kronor den kostar, särskilt som det under sommaren rullar en kampanj hos Mazdahandlarna där en hardtop ingår i priset. 1990 kostade en Mazda MX-5 149500 kronor, vilket ansågs som ett klipp. Omräknat i dagens pengavärde är det omkring 10000 kronor mer än vad en 1,6 Classic gör lös på 2002.

Epitetet folksportbil känns mer befogat än någonsin, det utslitna tillnamnet Classic hade vi däremot klarat oss utan.

Carl Legelius  13 augusti 2002″

Artikeln är hämtad från: Teknikens Värld

Men bilderna är av min bil.

Jag köpte bilen 2002 efter en mycket varm augusti. Levererades till mig i slutet av augusti och körde den första året fram till oktober.

En hemsida om mig och mina intressen. Bland annat släktforskning och körsång.